Helhetlig økonomisk rådgivning handler om å se hele mennesket
- Den beste opplevelsen er når kunder kommer inn og tror de har dårlig råd og ønsker å si opp avtaler, men så viser vi dem hvordan de kan få bedre økonomisk rom ved å gjøre noen omprioriteringer.
Det sier Jeanette Veiby, som jobber som kunderådgiver i Eidsberg Sparebank. Anette Jaavall er også kunderådgiver, men i Marker Sparebank. Om få måneder blir de kolleger når de to bankene slås sammen. Jeanette vil jobbe ved Sarpsborg-kontoret, og Anette på Ørje-kontoret.
Trygghet for kunden
Vi tok en prat med dem om det som ofte forkortes HØR, og som er blant Marker og Eidsberg Sparebanks viktigste satsningsområder. Ambisjonen er å være best på helhetlig økonomisk rådgivning (HØR) for kundene. Her spiller Jeanette, Anette og de andre kunderådgiverne en avgjørende rolle.
– Det handler om å se hele mennesket og dennes situasjon. Det betyr trygghet for kunden og at vi hjelper med å lage en helhetlig plan for økonomien, sier Jeanette.
– Vi er samtalepartnere og sparringpartnere for kundene og ivaretar deres behov gjennom livet, både når det gjelder daglig økonomi og ved større hendelser, supplerer Anette.
Kreditt, sparing, pensjon og forsikring
Bank handler om mer enn lån – det inkluderer også sparing, pensjon og forsikring. Det er her helhetlig økonomisk rådgivning kommer inn. Hvordan kan man sikre fremtiden sin på best mulig måte?– Vi som kunderådgivere må naturligvis kjenne de ulike produktene godt, og derfor gjennomgår vi jevnlig kompetanseoppdateringer innen kreditt, sparing og forsikring. Vi har også et regelverk vi må forholde oss til, særlig når det gjelder lån og kreditt. Men viktigst av alt er at vi har en åpen dør, lytter til kundenes situasjon og behandler dem med respekt, sier Anette.
– Vår jobb er å finne løsninger sammen med kunden, fortsetter hun.
Åpen dør er like viktig overalt
Både Anette og Jeanette har nærmere 15 års erfaring i banken. Og selv om Sarpsborg er større enn Ørje, opplever de at behovene og problemstillingene er de samme. Selv om mange kunder er digitale, er det fortsatt viktig å være tilgjengelig med en fysisk, åpen dør.– Vi må møte folk der de er – enten de trenger å komme innom for en prat, ringe oss, ha et digitalt møte, eller bare sende en e-post, sier Jeanette.
Legg en plan
Begge merker at det er tøffe tider. Kundene er opptatt av andre ting enn for et par år siden.
– Det er også økt faglig søkelys på psykisk helse og økonomi. Det er positivt og hjelper oss til å bli enda flinkere til å se hele mennesket.
– Samtalene er litt annerledes nå. Kundene har større behov for hjelp til omprioriteringer, og det er større fokus på sparing. Igjen handler det om å få lagt en helhetlig plan for i dag og fremtiden. Det vil vi gjerne hjelpe våre kunder med, sier Anette.
Hvis dere skulle gitt et råd til slutt, hva er det?
– Snakk med en rådgiver. Kom til et HØR-møte, avslutter Anette og Jeanette.