Hopp til innholdet
Rapportere svindel
Det haster å kontakte banken hvis man mistenker at man kan ha bli svindlet.
Tips- og råd

Har du blitt svindlet?

Redd du kan ha blitt utsatt for svindel? Da haster det. Slik går du frem:

Hvis du har den minste mistanke eller vet at du har blitt utsatt for svindel, er det viktig at du tar kontakt med oss umiddelbart på vår døgnåpne telefon +47 69 89 91 00! Hvert minutt teller, og desto raskere du kontakter oss, desto mer får vi begrenset skadeomfanget eller forhåpentligvis hindret svindelen fullstendig. Det er bedre å overreagere enn å ikke gjøre noe. 

  1. Ring 69899100. Tast 1 for sperring av kort, og deretter 1 igjen for å komme til sperretjenesten.
  2. Be om at både kort og BankID blir sperret. Skulle det vise seg i ettertid at det var unødvendig å sperre begge deler, kan banken åpne det igjen, men første prioritet nå er å stoppe svindlerne.
  3. Hvis du har Vipps, bør du sjekke om du kommer inn i appen. Hvis du IKKE gjør det, ta kontakt med Vipps på +4724240510, slik at de får sperret den.
  4. Bra! Du har nå gjort det som haster. Vi vet det er en skremmende og stressende situasjon når man kan være utsatt for en svindel. Du har nå gjort det du kan i dette øyeblikket, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan videre. Vær oppmerksom på at svindlerne kan forsøke å ta kontakt med deg igjen, og f.eks utgi seg for å være banken eller politiet. Husk: Vi eller politiet vil ALDRI be om ditt BankID-passord eller koder. 
  5. Sikre dokumentasjon. Ta gjerne skjermbilder og lagre kommunikasjon med svindler. Dette kan være alt fra chatlogger og telefonnummer, til e-post - henvendelser og lenker. Noter deg så mye du kan huske av hva som har blitt sagt, hva du har gjort og når.
  6. Ta kontakt med oss i vår åpningstid, så skal vi guide deg videre og få en oversikt over hva som har skjedd. Du vil blant annet få beskjed om å sende inn eventuell reklamasjon. Dersom du har oppdaget ukjente trekk fra kortet ditt, kan du reklamere her.

Les mer og lær deg selvforsvar mot svindel på svindel.no.